Upravit stránku

Zažívací obtíže jsou jedny z prvních, ktěří se chovají jako zrcadlo našeho přístupu k životu. Většina trávicích obtíží jako je nadýmání, pálení žáhy, pocity dyskomfortu v oblasti žaludku, zácpa či průjem mohou být funkčního charakteru. Zbývají část pak mají za příčinu onemocnění žaludku, žlučníku, slinivky či střev. Řada stesků mají jasnou souvislost s ditními chybami jako je nedměrné množství tuků v jídle, smažená jídla, uzeniny ,těžké omáčky, jídla příliš kořeněná a slaná, i sladkosti jako dorty , čokoláda. Dalšími negativními stimulátory jsou nadměrné pití akoholu a kouření. Mnoho pacientů si stěžuje na nadýmání po zelenině, avšak zde je to spíše nechuť zeleninu jíst, vždyť existuje cca.70 druhů zeleniny která se dá různě upravit za tepla či studena. Jde o to zvyknout si na dostatečný pravidelný příjem zeleniny cca 500 g denně, které s sebou poté přinese i doporučované množství vlákniny 25-30g denně. Obezita či nadváha trápí prakticky polovinu naší populace. Proto nás nepřekvapí, že trávicími obtížemi trpí hlavně tito lidé. Nevhodné složení jídelníčku, přejídání a zejména androgenní obezita (zvýšené ukládání tuků v oblasti břicha) vede ke zvýšenému tlaku v dutině břišní a touto cestou k vytvoření hiátové, čili jícnové kýly, jejímž průvodným znakem je pálení žáhy a tlaky v nadbřišku. Časté a protahované páleží žáhy může být též průvodným znakem u zánětu žaduku či jícnu. To vidíme bohužel velmi často u obézních během gastroskopického vyšetření, i když příznaky mohou být jen diskrétní. Nadýmání, pobolívání v oblasti pravého podžebří i kolikovité bolesti spojené se zvracením a průjmem mohou být příznakem žlučníkových kamenů.

A i tvorba žlučníkových kamenů je častější u pacientů s nadváhou, bohužel toto je i velmi časté při rychlé a velké redukci hmotnosti. Jednoduchým a neinvazivním vyšetřením jak toto diagnostikovat je ultrazvuk břicha. To co je velmi alarmující je řadou významných klinických studií potvrzený vztah mezi obezitou a zvýšeným rizikem vzniku nádorů celého zažívacího traktu. V průměru má obézní jedinec 2-4 krát vyšší riziko onemocnět rakovinou tlustého střeva, karcinomem žlučníku či jícnu. Na tomto místě je jistě vhodné zdůraznit pravidelné vyšetření stolice na okultní krvácení a v případě pozitivity či přímo objevení krve ve stolici na nutné kolonoskopiceké vyšetření. Řada nádorů tlustého střeva se dá zachytit a ošetřit i pouhým kolonoskopickým vyšetřením. K prevenci správného fungování zažívání je nutné dodržování zásad zdravého životního stylu a to: v první řadě úprava jídelníčku a stravovacích zvyklostí, což je ten hlavní díl, dále pravidelná fyzická aktivita, u starších alespoň denní chůze nejméně 30 minut denně, patří sem i pravidelný dostatečný spánek v délce 6-8 hodin. V neposlední řadě zvládání stresových situací, aktivní odpočinek. Vlastní léčba obezity, redukce hmotnosti s sebou nese úpravu zažívacích obtíží již při mírné redukci 5-10 % původní hmotnosti.

Menší žaludek či snížené vstřebávání

O tom, že mezi zhoršeným fungováním inzulínu v těle a nadváhou existuje přímá souvislost, mají dnes lékaři nemálo důkazů. Podle výsledků mnoha studií mají obézní lidé 2-10x vyšší riziko vzniku cukrovky nežli osoby štíhlé. U jedinců s těžkou obezitou se toto riziko dokonce zvětšuje 42x u mužů a 93x u žen!

Jedním z efektivních způsobů, jak lze docílit redukce váhy, je i operační zákrok na zažívacím traktu. Provádějí se dva typy operací. První vede k omezení kapacity žaludku a druhý ke sníženému vstřebávání živin.

Mluvíme-li o chirurgických výkonech v léčbě obezity a cukrovky, mluvíme nyní o tzv. metabolické chirurgii. Je si třeba uvědomit, že jde o zcela jiné zákroky než plastické operace podkožního tuku. Chirurgická léčba obezity (takzvaná bariatrická chirurgie) se provádí již téměř třicet let a bylo prokázáno, že mimo redukce váhy vede u diabetiků 2. typu podle typu provedené operace v 60 až 90 procentech k trvalému vyléčení cukrovky, z čehož vyplývá, že někteří pacienti dokonce nemusí například dále užívat léky anebo inzulín. U ostatních diabetiků dochází alespoň ke zlepšení cukrovky a ke snížení medikace.

Na žaludek s laparoskopií

Lékaři zatím nejsou schopni zcela přesně odpovědět na otázku, jakým mechanismem bariatrická operace na zažívacím traktu vede k vymizení diabetické poruchy. Je však nejpravděpodobnější, že svou roli hraje úprava poměrů střevních hormonů, tzv. inkretinů, o nichž víme, že ovlivňují nejen příjem potravy, ale i vylučování a působení inzulínu po jejím přijetí. Z tradičních používaných technik je to z restriktivních výkonů laparoskopická gastrická bandáž (LAGB) a sleeve gastrectomie, z malabsortivních výkonů biliopankreatická diverze (BPD) a gastrický bypass. Dále se zavádí další techniky metabolické chirurgie jako endoluminální sleeve, ileální interpozice, duodeno-jejunální bypass. Patofyziologický vliv na diabetes je závislý na typu operace je komplexním součtem vlivu vlastní významné redukce hmotnosti a ovlivnění hormonů zažívacího traktu a glukózové homeostázy. Při bandáži žaludku je zlepšení více odvislé od samotné redukce hmotnosti a u malabsortivních operací je efekt více ovlivněn hormonálními změnami. Snížením hmotnosti samozřejmě získají obézní lidé i další „výhody“. Mezi příznivé efekty patří snížení výskytu onemocnění srdce a cév, například hypertenze a infarktů, ale i některých nádorů a řady dalších zdravotních komplikací souvisejících s obezitou.
Bariatrické operace byly v posledních letech zdokonalovány, dnes se provádějí laparoskopickou technikou, tj. pouze pomocí několika malých vpichů do břišní stěny. Procento komplikací je velmi nízké a je srovnatelné s operací žlučníku. Výkony jsou plně hrazeny zdravotní pojišťovnou. Vhodnými kandidáty jsou pacienti s body mass indexem (BMI) nad 40 a u diabetiků či pacientů s komplikacemi od BMI 35, u kterých selhala konzervativní léčba . Pro dlouhodobý úspěch léčby je nezbytné pečlivé předoperační posouzení stavu nemocného, správná indikace typu výkonu a následná komplexní péče.
Dnes je již jasné že každá bariatrické operace má pro obézního diabetika zásadně větší přínos a menší rizika než žádná